Skip links

Decyzja środowiskowa dla farmy fotowoltaicznej – jak ją uzyskać?

Budowa farmy fotowoltaicznej to złożony proces inwestycyjny. Jednym z fundamentalnych etapów jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dokument ten potwierdza, że planowana inwestycja spełnia normy ochrony środowiska i określa warunki jej realizacji. Bez niego rozpoczęcie prac jest niemożliwe. Znajomość procedur związanych z decyzją środowiskową dla farmy fotowoltaicznej jest niezbędne dla każdego inwestora planującego rozpoczęcie inwestycji tego rodzaju. 

Jak uzyskać decyzję środowiskową dla farmy fotowoltaicznej?

Decyzja środowiskowa jest obowiązkowa, gdy farma przekracza określone parametry:

  • 0,5 ha na terenach objętych ochroną przyrody (np. obszary Natura 2000, parki krajobrazowe) lub w ich otulinach
  • 1 ha na pozostałych obszarach (od września 2023 r. próg zwiększono do 2 ha dla instalacji poza obszarami chronionymi).
    Przy obliczeniach uwzględnia się wyłącznie powierzchnię zajętą przez panele (obrys zewnętrzny modułów), bez infrastruktury towarzyszącej.

Jak krok po kroku uzyskać decyzję środowiskową dla farmy fotowoltaicznej?

  1. Przygotowanie dokumentacji. Należy opracować Kartę Informacyjną Przedsięwzięcia (KIP) lub – w przypadku większych inwestycji – Raport Oddziaływania na Środowisko (OOŚ). KIP zawiera m.in. analizę wpływu inwestycji na wody, gleby, faunę i florę.
  2. Złożenie wniosku do organu. Wniosek składa się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na lokalizację. Dołącza się:
    • mapę ewidencyjną z buforem 100 m od granic inwestycji
    • wypisy z rejestru gruntów
    • wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (jeśli istnieje).
  3. Konsultacje z instytucjami. Organ przekazuje wniosek do opiniowania m.in.:
    • Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ),
    • Wód Polskich,
    • Państwowego Inspektoratu Sanitarnego.
  4. Postępowanie administracyjne. Organ ma 2 miesiące na wydanie decyzji, jednak termin ten wydłuża się do:
    • 3-5 miesięcy przy zastosowaniu KIP
    • 12-18 miesięcy przy wymogu raportu OOŚ (w tym czasie przeprowadza się m.in. inwentaryzację przyrodniczą, która może trwać od marca do października).
  5. Uwzględnienie warunków. Decyzja określa środki minimalizujące wpływ na środowisko, np.:
    • montaż paneli z powłoką antyrefleksyjną
    • zachowanie odstępów pod ogrodzeniem dla migracji zwierząt
    • stosowanie konstrukcji bez fundamentów.

W 2023 roku wprowadzono zmiany prawne w tym zakresie, ponieważ:

  • zniesiono obowiązek wliczania do powierzchni zabudowy dróg wewnętrznych i infrastruktury towarzyszącej,
  • wyłączono farmy fotowoltaiczne z kategorii „zabudowa przemysłowa”, tworząc dla nich odrębne przepisy,
  • uproszczono procedury dla mniejszych instalacji (poniżej 2 ha poza obszarami chronionymi).

Kiedy uzyskanie decyzji środowiskowej dla farmy fotowoltaicznej jest konieczne?

Nie każda instalacja wykorzystująca energię słoneczną wymaga przejścia pełnej procedury środowiskowej. Konieczność uzyskania decyzji środowiskowej zależy przede wszystkim od skali planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizacji. Obowiązek ten dotyczy inwestycji, które mogą potencjalnie lub zawsze znacznie oddziaływać na środowisko. Zrozumienie, kiedy uzyskanie decyzji środowiskowej jest wymagane, pozwala na prawidłowe zaplanowanie całego procesu inwestycyjnego.

Jakie rodzaje inwestycji i przedsięwzięć mogących znacznie oddziaływać na środowisko wymagają decyzji?

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagana dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Przepisy dzielą te przedsięwzięcia na dwie grupy. Pierwsza grupa to inwestycje, które zawsze wymagają przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Druga grupa obejmuje przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny stwierdza się indywidualnie. Farmy fotowoltaiczne zazwyczaj kwalifikują się do drugiej grupy, w zależności od ich parametrów.

Czy powierzchnia zabudowy systemami fotowoltaicznymi ma znaczenie dla obowiązku uzyskania decyzji?

Tak, powierzchnia zabudowy systemami fotowoltaicznymi jest zasadniczym kryterium decydującym o obowiązku uzyskania decyzji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, uzyskanie decyzji środowiskowej jest wymagane dla wolnostojących instalacji fotowoltaicznych o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 1 hektar. Istnieje jednak wyjątek dotyczący obszarów chronionych. Na terenach objętych formami ochrony przyrody próg ten jest obniżony do 0,5 hektara.

Farma fotowoltaiczna w słońcu.

Jakie przepisy, w tym rozporządzenia rady ministrów, regulują konieczność uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?

Podstawowym aktem prawnym regulującym tę kwestię jest Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Szczegółowe kryteria kwalifikacji przedsięwzięć, w tym progi powierzchni zabudowy dla farm fotowoltaicznych, określa Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Inwestorzy muszą śledzić aktualne brzmienie tych przepisów, w tym ewentualne akty zmieniającego rozporządzenie, gdyż mogą one wpływać na konieczność uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Należy również brać pod uwagę przepisy dotychczasowe w kontekście ewentualnych zmian prawnych.

Czy instalacje fotowoltaiczne na elewacjach obiektów budowlanych również podlegają tym regulacjom?

Regulacje dotyczące decyzji środowiskowej koncentrują się głównie na wolnostojących farmach fotowoltaicznych zajmujących określoną powierzchnię gruntu. Instalacje fotowoltaiczne montowane na dachach lub elewacjach obiektów budowlanych zazwyczaj nie są klasyfikowane jako przedsięwzięcia wymagające uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wyjątkiem może być sytuacja, gdy taka instalacja jest częścią większego projektu, który jako całość przekracza progi określone w rozporządzeniu, lub gdy jest realizowana na obszarach objętych ochroną.

Na czym polega ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w kontekście budowy farmy fotowoltaicznej?

Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (OOŚ) to procedura mająca na celu identyfikację, analizę oraz ocenę bezpośrednich i pośrednich wpływów planowanej inwestycji na środowisko. W kontekście budowy farmy fotowoltaicznej, ocena oddziaływania pozwala na wczesne zidentyfikowanie potencjalnych zagrożeń i zaplanowanie działań minimalizujących negatywne skutki. Jest to fundamentalny element procesu uzyskiwania decyzji środowiskowej.

Kiedy istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko?

Obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko jest obligatoryjny dla przedsięwzięć zawsze znacząco oddziałujących na środowisko. W przypadku farm fotowoltaicznych, które zazwyczaj należą do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania jest stwierdzany przez organ właściwy w drodze postanowienia. Decyzja ta zapada po analizie wniosku i Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia (KIP), biorąc pod uwagę skalę, lokalizację i charakterystykę planowanej inwestycji.

Jakie aspekty oddziaływania na środowisko są analizowane, w tym ryzyko w przypadku awarii?

Analiza oddziaływania na środowisko w ramach OOŚ jest kompleksowa, bo obejmuje wpływ inwestycji na poszczególne komponenty środowiska, takie jak: fauna, flora, bioróżnorodność, gleba, woda, powietrze, klimat, krajobraz, a także zdrowie i warunki życia ludzi. Badany jest również wpływ na dobra materialne i zabytki. Istotnym elementem jest analiza potencjalnych skutków w przypadku awarii instalacji, np. pożaru paneli fotowoltaicznych czy wycieku substancji z transformatorów. Ocenia się również oddziaływania skumulowane z innymi istniejącymi lub planowanymi przedsięwzięciami.

Jak ocena oddziaływania wpływa na ochronę środowiska w ramach planowanej inwestycji?

Wyniki oceny oddziaływania na środowisko stanowią podstawę do określenia warunków realizacji i eksploatacji farmy fotowoltaicznej, które mają na celu zapewnienie należytej ochrony środowiska. Na podstawie analizy identyfikuje się działania minimalizujące, kompensujące lub zapobiegające negatywnym wpływom. Mogą to być np. wymogi dotyczące sposobu prowadzenia prac budowlanych, nasadzeń zieleni, ochrony siedlisk zwierząt, gospodarki odpadami czy monitoringu środowiskowego. Warunki te są następnie wpisywane do sentencji niniejszej decyzji środowiskowej.

W celu realizacji przedsięwzięcia takiego jak faram fotowoltaiczna na zdjęciu, decyzja środowiskowa jest niezbędna.

Jakie znaczenie ma lokalizacja planowanej inwestycji, szczególnie na obszarach objętych formami ochrony przyrody?

Lokalizacja jest jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę podczas oceny wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Szczególne znaczenie ma usytuowanie planowanej inwestycji na obszarach objętych formami ochrony przyrody lub w ich sąsiedztwie. Przepisy dotyczące ochrony przyrody mogą nakładać dodatkowe wymogi lub ograniczenia na realizację farmy fotowoltaicznej.

Czy inwestycja zlokalizowana na terenie objętym formami ochrony przyrody lub w ich otulinach wymaga specjalnych procedur?

Tak, inwestycja zlokalizowana na obszarach objętych formami ochrony przyrody, takich jak parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, obszary Natura 2000, czy też w otulinach form ochrony przyrody, podlega rygorystycznym procedurom. W takich przypadkach próg powierzchni zabudowy, od którego wymagana jest decyzja środowiskowa, jest często niższy (np. 0,5 ha zamiast 1 ha). Ponadto, obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być nałożony częściej, a sama ocena musi uwzględniać specyficzne cele ochrony danego obszaru.

Jakie są zasady dotyczące lokalizacji farm fotowoltaicznych na obszarach ochrony przyrody wskazanych w przepisach?

Zasady lokalizacji farm fotowoltaicznych na obszarach ochrony przyrody wskazanych w przepisach są zróżnicowane. Na niektórych terenach, np. w parkach narodowych czy rezerwatach przyrody, realizacja takich inwestycji jest zazwyczaj całkowicie zabroniona. W parkach krajobrazowych czy obszarach chronionego krajobrazu mogą obowiązywać ograniczenia dotyczące skali inwestycji, jej wpływu na krajobraz czy konieczności zachowania cennych siedlisk przyrodniczych. Kluczowe jest zapoznanie się z planem ochrony danego obszaru lub innymi obowiązującymi tam przepisami dotyczącymi ochrony przyrody.

Czy istnieją ograniczenia dla zabudowy systemami fotowoltaicznymi na pozostałych obszarach, np. terenach zabudowy przemysłowej lub państwowego gospodarstwa?

Ograniczenia dla zabudowy systemami fotowoltaicznymi mogą występować również na pozostałych obszarach. Preferowane są tereny zdegradowane, nieużytki lub grunty o niskiej przydatności rolniczej. Tereny zabudowy przemysłowej są często wskazywane jako odpowiednie lokalizacje. Istotne ograniczenia mogą dotyczyć gruntów rolnych wysokich klas bonitacyjnych (I-III), które podlegają ochronie. Podobnie, tereny leśne należące do państwowego gospodarstwa leśnego są zazwyczaj wyłączone z możliwości lokalizacji takich inwestycji, chyba że istnieją szczególne przesłanki. Zabudowa systemami fotowoltaicznymi lokalizowanej na takich terenach wymaga szczegółowej analizy.

Jak decyzja o warunkach zabudowy wiąże się z decyzją środowiskową i dalszym zagospodarowaniem terenu inwestycji?

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jest często niezbędnym krokiem poprzedzającym uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy (w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) lub pozwolenia na budowę. Warunki określone w decyzji środowiskowej są wiążące dla organów wydających te późniejsze decyzje. Oznacza to, że ustalenia dotyczące ochrony środowiska, wynikające z decyzji środowiskowej, muszą być uwzględnione w projekcie budowlanym i warunkach dalszego zagospodarowania terenie inwestycji. Decyzja o warunkach zabudowy musi być spójna z uwarunkowaniami środowiskowymi.

Farma fotowoltaiczna w środowisku naturalnym.

Jak przebiega proces inwestycyjny związany z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?

Proces inwestycyjny związany z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest sformalizowany i składa się z kilku etapów opisanych poniżej. Jego celem jest zapewnienie, że planowana inwestycja zostanie zrealizowana w sposób minimalizujący negatywny wpływ na środowisko oraz z poszanowaniem interesu społecznego. Najważniejsze jest terminowe i prawidłowe złożenie wniosku oraz współpraca z organem prowadzącym postępowanie.

Kto jest organem właściwym do prowadzenia postępowania i wydania decyzji środowiskowej?

Organem właściwym do przeprowadzenia postępowania i wydania decyzji środowiskowej dla większości farm fotowoltaicznych jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, na którego terenie planowana inwestycja ma być zlokalizowana. W przypadkach szczególnych, np. gdy inwestycja wykracza poza granice jednej gminy, realizowana jest na terenach zamkniętych lub obszarach morskich, organem prowadzącym postępowanie może być Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) lub Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ). To odpowiedni organ administracyjny jest odpowiedzialny za całą procedurę.

Jakie kroki obejmuje procedura od złożenia wniosku do wydania decyzji w sprawie przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko?

Procedura rozpoczyna się od złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez inwestora. Do wniosku dołącza się Kartę Informacyjną Przedsięwzięcia (KIP) lub, jeśli jest wymagany, Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Organ właściwy weryfikuje kompletność dokumentacji. W sprawie przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, organ wydaje postanowienie o konieczności (lub braku konieczności) przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i ewentualnie określa zakres raportu OOŚ. Następnie organ zasięga opinii innych instytucji (np. Sanepidu, Wód Polskich, RDOŚ) i zapewnia udział społeczeństwa. Po zebraniu materiału dowodowego następuje wydanie decyzji w sprawie przedsięwzięć mogących wpłynąć na środowisko. Cały proces prowadzi do sprawy wydania decyzji końcowej.

Jaką rolę w procesie odgrywa udział społeczeństwa i udostępnianie informacji o planowanym przedsięwzięciu?

Udział społeczeństwa jest istotnym elementem procedury środowiskowej. Przepisy gwarantują społeczeństwu (w tym organizacjom ekologicznym) prawo do zapoznania się z dokumentacją sprawy, składania uwag i wniosków na określonym etapie postępowania. Organ prowadzący ma obowiązek publicznego udostępniania informacji o złożonym wniosku, wszczęciu postępowania, wydanych postanowieniach i opinii oraz o samej decyzji. Zapewnienie transparentności i możliwości wypowiedzenia się stronom zainteresowanym jest fundamentalne dla prawidłowości postępowania.

Czy istnieją sposoby na usprawnienie procesu inwestycyjnego w przedmiotowej sprawie?

Chociaż procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej jest złożona, istnieją sposoby na usprawnienie procesu inwestycyjnego. Podstawą jest staranne i kompletne przygotowanie wniosku oraz załączników, zwłaszcza KIP lub raportu OOŚ. Wczesne konsultacje z organem właściwym oraz innymi instytucjami opiniującymi mogą pomóc wyjaśnić wątpliwości i uniknąć opóźnień. Rzetelne przeprowadzenie konsultacji społecznych i odniesienie się do zgłoszonych uwag również może przyspieszyć postępowanie w przedmiotowej sprawie. Kluczowa jest dobra komunikacja i proaktywne podejście inwestora na każdym etapie procesu inwestycyjnego.

Co zawiera decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i jakie są możliwości wniesienia odwołania?

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jest aktem administracyjnym, który określa warunki realizacji przedsięwzięcia z punktu widzenia ochrony środowiska. Jej treść jest wiążąca dla inwestora oraz dla organów wydających kolejne pozwolenia w procesie inwestycyjnym. Od niniejszej decyzji, jak od każdej decyzji administracyjnej, przysługuje środek zaskarżenia w postaci odwołania.

Jakie elementy znajdują się w sentencji niniejszej decyzji środowiskowej?

W sentencji niniejszej decyzji środowiskowej określa się przede wszystkim:

  • rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia,
  • warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich (odnoszące się do uwarunkowań środowiskowych),
  • wymogi w zakresie ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji zezwalających na realizację przedsięwzięcia (np. pozwolenia na budowę),
  • wymogi dotyczące przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych,
  • w razie potrzeby, obowiązek wykonania analizy porealizacyjnej i przedstawienia jej wyników organowi.

Treść niniejszej decyzji musi być precyzyjna i wykonalna.

W jakim terminie i do kogo można wnieść odwołanie od wydanej decyzji?

Stronom postępowania przysługuje prawo wniesienia odwołania od wydanej decyzji środowiskowej. Odwołanie wnosi się w wyznaczonym terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Składa się je do organu wyższej instancji, którym zazwyczaj jest Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), ale za pośrednictwem organu, który wydał zaskarżaną decyzję (np. wójta, burmistrza, prezydenta miasta). Organ pierwszej instancji ma możliwość uwzględnienia odwołania w całości (autokontrola) lub przekazuje sprawę wraz z aktami do SKO.